Ghelamco plant een reeks aanpassingen voor de verhoopte bouw van het Eurostadion in Grimbergen. Verbeteringen, noemt de projectontwikkelaar het. Bestuurder Philip Neyt stelt dat in de nieuwe vergunningsaanvraag maximaal rekening wordt gehouden met bezwaren die tijdens de openbare onderzoeken over de bouw- en milieuvergunningsaanvraag werden geuit.
De bouwheer trok eerder de bouw- en milieuvergunningsaanvragen in en zet nu al zijn geld op de nieuwe, eengemaakte omgevingsvergunning van de Vlaamse overheid. Ghelamco zou in de nieuwe timing graag in maart van volgend jaar starten met de bouw. Achttien maanden later zou het stadion klaar moeten zijn voor het Europees kampioenschap voetbal van 2020.
Het Eurostadion wordt zowel in hoogte als in volume tien procent kleiner gebouwd dan oorspronkelijk gepland. Na het EK kan de capaciteit verminderd worden van 60.000 tot 50.000 bezoekers. Technisch is dat mogelijk door de verwijdering van het bovenste deel. Dat wordt niet langer in beton maar in metaal gebouwd.
Supportersbeleving
Die ingreep is vooral bedoeld om voetbalclub Anderlecht opnieuw warm te maken voor het project. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de Brusselse club de thuismatchen in het Eurostadion zou afwerken. Door het plaatsen van lichtreclames kan de capaciteit zelfs verminderd worden tot 40.000 toeschouwers. Dat leunt veel meer aan bij een realistische bezetting tijdens wedstrijden van Anderlecht.
Ook de inrichting van het stadion verandert. Twee rijden loges worden dichter bij het veld gebouwd. Ook al om tegemoet te komen aan de verzuchtingen van Anderlecht met oog op een grotere supportersbeleving.
Investeren
Philip Neyt stelt dat Ghelamco inspeelt op vragen van de omwonenden en ook op vlak van mobiliteit de plannen bijstuurt. Enkele verbeteringen moeten voorkomen dat de files op de Brusselse Ring nog toenemen. De afspraken met de Vlaamse overheid over uitbreiding van het openbaar vervoer en fietsvoorzieningen werden financieel gefinaliseerd.
Op parking C van de Heizel komt een fietspad van 1,6 kilometer. Een ondergrondse parking met 10.000 plaatsen waar bezoekers vanop de ring vlot in en uit kunnen rijden, blijft behouden. “We zijn bereid zelf 30 tot 40 miljoen euro te investeren in het aanleggen van een nieuw op- en afrittencomplex”, zegt Neyt.