Tijdens Space, het jaarlijkse evenement van Leuven MindGate Creativity, werden twee projecten bekroond als winnaars van de Leuven MindGate cross over wedstrijd. Een ervan is Symphony @ the Museum, dat kunst door een andere bril laat zien. Het is een vondst van het Leuvense marktonderzoeksbureau Haystack, museum M in Leuven (M) en hogeschool PXL.
Haystack en M onderzochten hoe smaak, geur en tast de manier beïnvloeden waarop we naar kunst zien. Samen met hogeschool PXL uit Hasselt onderzoekt Symphony @ the museum de impact van multisensorialiteit op kunstbeleving. Het project meet de emoties van de museumbezoekers.
Het doel is om nieuwe inzichten verwerven bij het maken van tentoonstellingen en die te gebruiken om museumbezoekers gepersonaliseerde informatie en trajecten aan te bieden. “Dit project verenigt drie spelers uit verschillende sectoren en biedt een inhoudelijke meerwaarde voor alle partners. Het heeft enorm veel potentieel omdat deze inzichten het hele museumlandschap ten goede kunnen komen en meer mensen naar het museum kunnen brengen”, stelde de jury.
“Alle drie partijen zijn enorm geïntrigeerd door multisensorische belevingen, maar vanuit een verschillende achtergrond. Deze samenwerking laat ons toe om out-of-the-box te denken en nieuwe inzichten te verwerven. Dit project voelt goed. Het proeft naar meer”, zegt Sarah Degrande van Haystack.
“Voelen, proeven en ruiken worden steeds meer een spannende toegangspoort tot kunst. Dit vergt onderzoek vanuit zowel een psychologische als een artistieke invalshoek, waarbij hedendaagse technologie een belangrijke toegevoegde waarde biedt. We zijn bij M heel blij dat dit onderzoek nu kan worden opgestart met onze partners van Haystack en PXL”, zegt Peter Bary, directeur van M.