Nog dit jaar kiest de Vlaamse overheid een constructeur om een zelfrijdende shuttlebus te bouwen voor de luchthaven in Zaventem. De Lijn onderzoekt de haalbaarheid van autonome shuttles ook in steden. Met Leuven lopen verregaande gesprekken over de start van een haalbaarheidsstudie.
Een elektrische autonome shuttle is een voertuig dat zich zelfstandig en met lage snelheid van gemiddeld twintig kilometer per uur door het verkeer beweegt. Dat gebeurt op een kort en vast traject dat daarvoor is aangepast. Een autonome shuttle deelt de weg met ander verkeer en heeft geen aparte infrastructuur nodig. Een dispatching houdt het voertuig in de gaten. De technologie is dezelfde als die in zelfrijdende auto’s.
“Op Brussels Airport zijn we daar al een tijd mee bezig. Nog dit jaar kiezen we een constructeur om een zelfrijdende shuttlebus voor de luchthaven te bouwen”, zegt minister van Mobiliteit Ben Weyts. De Lijn heeft vijf kandidaat-constructeurs geselecteerd: 2GetThere, EasyMile (een samenwerking tussen Ligier en Robosoft), Local Motors, Navya samen met Keolis/Staca en VDL samen met Siemens.
Steden
De shuttles moeten zowel werknemers als reizigers vervoeren tussen verschillende locaties op de terreinen van de luchthaven in Zaventem. De zelfrijdende voertuigen verbinden het bus- en treinstation aan de luchthaventerminal met de bedrijvenzone aan vrachtluchthaven Brucargo.
“In een stedelijke omgeving zal de toepassing complexer zijn. Maar dat houdt ons niet tegen om te starten met onderzoek”, stelt Weyts. De Lijn onderzoekt of autonome shuttles haalbaar zijn in steden. Het project draait om de ruimtelijke inpassing van zelfrijdende bussen, de gevolgen voor de mobiliteit en de interesse van voldoende reizigers.
Een gespecialiseerd bureau zal tegen begin 2018 een haalbaarheidsstudie uitvoeren. Als de studie aantoont dat een autonome shuttle kan in een of meerdere steden, volgt een aanbesteding in 2018-2019. Met Antwerpen en Leuven lopen hierover gesprekken. Vanaf 2019 zouden de shuttles effectief met passagiers kunnen rijden.