Amadeus IT Technology lag donderdag ongewild aan de basis van chaos op luchthavens en bij luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. Door haperende de software van de it-dienstverlener uit Vilvoorde ontstonden problemen met de check-in. Dat was ook het geval op Brussels Airport in Zaventem.
Op de luchthaven van Zaventem ontstonden problemen bij de check-in van sommige luchtvaartmaatschappijen. Volgens Florence Muls, woordvoerster van Brussels Airport, was er geen impact op de operaties. Welke maatschappijen in Zaventem allemaal werken met de software van Amadeus is niet duidelijk.
Bij Brussels Airlines moesten alle passagiers manueel ingecheckt worden en dat had onvermijdelijke wachtrijen tot gevolg. De maatschappij riep passagiers op om zoveel mogelijk online in te checken. Volgens woordvoerster Kim Daenen werkte dat systeem goed.
De software van Amadeus wordt door zowat 125 luchtvaartmaatschappijen wereldwijd gebruikt. Onder meer Air France-KLM, Lufthansa, British Airways, Qantas, Vueling en Amerikaanse maatschappijen hebben donderdag problemen gemeld.
Volgens Britse en Amerikaanse media zorgde het softwareprobleem voor chaos op tal van luchthavens. Wereldwijd, van Londen en Parijs tot Singapore, Johannesburg, Zurich, Melbourne en Washington DC.