Leuvense jongeren met ondernemersdromen kunnen vanaf dit najaar voor het eerst instappen in Baas Jaar. Dat is een project waar ideeën omgezet worden naar concrete businessplannen. Dat gebeurt aan de hand van inhoudelijke coaching op maat.
Het initiatief gaat uit van mijnLeuven. Dit jongerenlabel van de stad Leuven kan terugvallen op grote ondernemersorganisaties om startende jongeren een duwtje in de rug te geven. Baas Jaar kan rekenen op de expertise van inhoudelijk sterke partners. Unizo, Voka/Bryo, Start It @KBC, BNP Paribas Fortis, VDAB, Syntra, Securex, Xerius, SBB en Microstart geven mee invulling aan de inhoudelijke sessies.
“Met de lancering van Baas Jaar willen we een antwoord bieden op de grote vraag naar ondersteuning van jongeren binnen het ondernemerschap”, zegt schepen van Jeugd Dirk Vansina. Ook schepen van Economie Mohamed Ridouani ziet de meerwaarde. “In een studentenstad is er een enorm potentieel om ondernemen te stimuleren en aantrekkelijk te maken. Jongeren hebben behoefte aan ondersteuning aangepast aan hun leefwereld.”
Baas Jaar bestaat uit drie onderdelen: sessies, event en coaching. Voor jongeren vanaf 18 jaar zijn er leermomenten rond prijszetting, boekhouding en marketing. Het niveau varieert van geen of pril idee tot pre- of echte starter.
Wie zijn onderneming wil uitdiepen, krijgt de kans om zijn idee te pitchen tijdens het Baas event op 2 december. De ideeën die daar geselecteerd worden, mogen rekenen op coaching. Concreet wordt dat een periode van individuele begeleiding en doorverwijzing.
Jonge starters en leergierige ondernemers kunnen zich tot 30 september inschrijven via www.mijnleuven.be/baasjaar.