Het circulatieplan in Leuven met het lussensysteem en de stadsdelen, gefaseerd ingevoerd vanaf eind augustus 2016, wilde doorgaand verkeer uit de woonwijken houden en meer ruimte creëren voor voetgangers en fietsers. Verschillende tellingen en metingen die de voorbije maanden zijn uitgevoerd, wijzen op een positief resultaat voor de leefbaarheid en bereikbaarheid van de (binnen)stad.
Zowel in mei 2016 als in mei 2017 voerde het mobiliteitsbureau Vectris verkeerstellingen uit op een zeventigtal plaatsen in de binnenstad en op de ring. “Daaruit blijkt dat 32 procent meer mensen de fiets gebruikte in de binnenstad. Het autoverkeer daalde met acht procent”, zegt schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (SP.A). “Op de ring zien we het fietsverkeer toenemen met 26 procent en het autoverkeer met negen procent.”
De stijging van het fietsverkeer valt vooral op in de straten waar het circulatieplan de verkeerssituatie gewijzigd heeft. Op de ring zijn het vooral de Singels waar meer autoverkeer komt en niet op de Vesten. Een uitzondering is het stuk tussen de Parkpoort en het Artoisplein, met als uitschieter de Tiensepoort.
Uit passantentellingen, die unieke bezoekers tellen, blijkt dat het aantal voetgangers in Leuven stabiel blijft. “In het kernwinkelgebied zijn er enkele nieuwe handelszaken bijgekomen of nog op komst”, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Carl Devlies (CD&V).
Het parkeeraanbod is met vijf procent afgenomen. Er kwamen 108 shop&go-plaatsen bij aan de rand van de autoluwe zone. “De uitbaters van de centrumparkings zien meer klanten”, zegt Devlies.
Een belangrijke ambitie van het circulatieplan was het stimuleren van de zogenaamde modal shift: een verschuiving in het autogebruik naar meer duurzame transportmodi zoals de fiets of het openbaar vervoer. “In een jaar tijd is het aandeel fietsers van 33 procent naar 41 procent gestegen. Dat van auto’s is van 63 naar 54 procent gedaald”, stelt Robbeets.
Ook het openbaar vervoer ziet meer reizigers. “Het busgebruik is toegenomen met twaalf procent”, zegt Devlies. “Het gebruik van het winkelticket op zaterdag en de P+bus-formule (waarmee al de inzittenden van uw wagen gratis een bus kunnen nemen naar het centrum en terug, wanneer u op een randparking parkeert) neemt toe.”
De cijfers ondersteunen de doelstellingen van het circulatieplan. “Het principe met lussen en stadsdelen blijft dan ook behouden”, stellen Robbeets en Devlies.