Tussen de brouwerij van AB InBev in het Luikse Jupille en het distributiecentrum van warenhuis Delhaize in Ninove wordt een biertrein op de sporen gezet. Die moet het transport via de weg beperken. “Minder vrachtwagens op de wegen betekent minder CO2-uitstoot en minder fileleed”, zegt Alexander Soenen, logistiek directeur bij de Leuvense brouwerij.
De eerste testtrein kwam dinsdag aan in Ninove, meldden de partners AB InBev, Delhaize, Remitrans, Lineas en de provincie Oost-Vlaanderen. “Als het project aan de volle capaciteit zit, kunnen er 5.000 vrachtwagens per jaar van de weg worden gehaald. De bedoeling is om vanuit dit proefproject nog andere partners hierbij te betrekken”, zeggen de initiatiefnemers.
“We willen tegen eind 2017 minstens 25 procent CO2-reductie halen”, zegt Soenen. “Dit zal er zeker toe bijdragen. Ook in het vermijden van de files dragen we ons steentje bij. De vrachtwagens leggen normaal het klassieke traject via de E40 over Leuven en de Brusselse Ring af.”
“De biertrein is een sprekend voorbeeld van combimobiliteit”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “We willen ook het transport van frisdrank via het spoor organiseren. Bedrijven moeten zich niet blind staren op de file aan hun voordeur. Aan de achterdeur liggen vaak ijzersterke alternatieven voor de file zoals de waterweg of het spoor, die we nu aan het herontdekken zijn.”