ratebeerglass

AB InBev koopt zich in bij RateBeer

RateBeer.com is voor een deel in handen gekomen van AB InBev. Het bekende Amerikaanse bierplatform publiceert jaarlijks ranglijsten van beste bieren en brouwerijen ter wereld. Volgens kenners en waarnemers ruikt de transactie naar belangenvermenging. Al is dat schering en inslag bij de vele rankings over bieren, zowel in eigen land als mondiaal.

RateBeer is een Amerikaanse website die in mei 2000 opgericht werd als een forum voor bierliefhebbers over de hele wereld, bedoeld om informatie en opinies over bieren uit te wisselen. De grote impact op bier wereldwijd werd duidelijk toen in 2006 Westvleteren als beste bier ter wereld werd genomineerd. Dat leidde tot een ware stormloop op het West-Vlaamse trappistenbier. RateBeer heeft 3,5 miljoen besprekingen van meer dan 140.000 bieren van 12.000 brouwers wereldwijd. Ze claimen de drukst bezochte en meest accurate bierwebsite ter wereld te zijn.

AB InBev heeft een minderheidsbelang genomen in de website. De transactie dateert al van eind vorig jaar maar raakte nu pas bekend. Aan de participatie gingen acht maanden van onderhandelen vooraf tussen RateBeer en ZX Ventures, een investeringsfonds van de Leuvense brouwer.

Volgens ceo Joe Tucker, die het nieuws heeft bevestigd, werd in het akkoord bepaald dat RateBeer een “operationeel onafhankelijke bierautoriteit blijft”. “Door de samenwerking met AB InBev kan de website wel beschikken over meer fondsen, een betere infrastructuur en meer opportuniteiten”, stelde hij op de site.

De kleine(re) brouwers tillen zwaar aan de samenwerking. Zo reageerde Dogfish Head verontwaardigd. De eigenaar van de Amerikaanse brouwerij publiceerde een bericht waarin hij vraagt om zijn bieren van de ratingwebsite te halen. De Brusselse geuzebrouwer Cantillon heeft een gelijkaardige boodschap de wereld ingestuurd.