Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines in Zaventem vervangt in 2018 en 2019 zeven van haar tien langeafstandstoestellen. Dat gebeurt via de aankoop van tweedehandstoestellen Airbus A330. De onderneming noemde dat maandag “het grootste investeringsdossier in de vijftienjarige geschiedenis”. Het bedrag werd niet meegedeeld.
De vervanging van het grootste deel van de langeafstandsvloot was de eerste grote beslissing die moest worden genomen sinds Brussels Airlines volledig in handen is gevallen van het Duitse Lufthansa. De leasingtermijn van zeven oudere toestellen (A330-200 en A330-300) loopt vanaf volgend jaar ten einde.
Na een diepgaande studie samen met de Lufthansa Group heeft de raad van bestuur de aankoop goedgekeurd van zeven vliegtuigen van het type A330-300. Er werd dus opnieuw gekozen voor de Airbus A330. De tweedehandsvliegtuigen zijn beduidend jonger zijn dan de huidige toestellen en krijgen een volledig vernieuwde cabine.
“De recentere vliegtuigen brengen veel voordelen met zich mee voor Brussels Airlines. Zoals een beduidend hogere maximum take off weight en reikwijdte dan de huidige toestellen. Daardoor kunnen meer passagiers en vracht aan boord worden genomen”, zegt Brussels Airlines in een persbericht.
De zeven vliegtuigen worden door de Lufthansa Group gekocht van een leasingmaatschappij die ze verhuurde aan Singapore Airlines en Cathay Pacific uit Hongkong. De vliegtuigen zijn daar aan het einde van het leasingcontract. De toestellen zijn tussen de zeven en negen jaar oud.