Jupiler-00

Jupiler 0,0 compenseert verlies van gewone pils

AB InBev constateert een opmars van alcoholvrij bier in zijn merken. Het eind vorig jaar gelanceerde Jupiler 0,0 zal op het einde van deze maand het volledige jaarvolume van voorganger Jupiler NA (0,5 procent) al geëvenaard hebben. Voor de Leuvense brouwer is dat het bewijs dat alcoholvrij bier aan belang wint in ons land.

Tegen 2025 moet minstens twintig procent van de biervolumes uit alcoholarme of alcoholvrije dranken bestaan. Die strategie dokterde AB InBev vorig jaar al uit. De alcoholloze variant van Jupiler (0,0 procent) moet daartoe bijdragen.

“Van het begin van dit jaar tot einde april werd al 2,5 keer meer Jupiler 0,0 verkocht dan Jupiler NA in diezelfde periode een jaar eerder”, zegt woordvoerder Korneel Warlop. Het bier is aanwezig in 5.500 horecazaken. De vraag zou groot zijn in cafés en restaurants. Driekwart van de verkoop verloopt via de winkelrekken.

De Leuvense brouwer zag in een jaar tijd het marktaandeel in België bij de alcoholvrije bieren (tot 0,5 procent) met tien procent stijgen, tot 83,5 procent. Dat compenseert de slechte omzet van de gewone Jupiler. Die pils werd vorig jaar in eigen land duidelijk minder verkocht, ondanks het EK voetbal. Het slechte weer in juni wordt als spelbreker aangeduid.

De Belgische biermarkt krimpt al jaren krimpend. Eerder meldde AB InBev dat 2,2 procent van die biermarkt vorig jaar ingenomen werd door niet- en laagalcoholische bieren. In Duitsland is dat 10,4 procent en in Spanje zelfs 17,7 procent. In Leuven menen ze dat in dit segment nog groei mogelijk is.