De Lijn Vlaams-Brabant hoopt in de periode 2019-2020 de werken te kunnen aanvatten voor de aanleg van drie tramtracés ten noorden en oosten van Brussel. Het gaat om de sneltram Willebroek-Brussel, de luchthaventram Brussel-Noord-Brussels Airport en de ringtram Jette-Vilvoorde-Brussels Airport. Op het tracé van de ringtram naar Zaventem wordt in de eerste fase een trambus ingezet.
Het openbare onderzoek over het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan dat de aanleg van het tracé van de sneltram mogelijk moet maken, loopt tot 29 mei. Er moeten dertien woningen onteigend worden: elf in Meise, een in Grimbergen en een in Londerzeel. Langs het traject moet voorts een hele reeks gronden onteigend worden. Tussen Wolvertem (Meise) en Londerzeel moet 6,5 hectare bos voor de bijl. De Lijn zal dat overeenkomstig het bosdecreet compenseren met een dertien hectare groot bos in de omgeving.
“We hopen dat het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan nog dit jaar goedgekeurd wordt en dat de Vlaamse regering voldoende financiële middelen vrijmaakt. Zo kunnen we vanaf 2020 het tracé gefaseerd aanleggen”, zegt Joost Swinnen van De Lijn.
Het tracé van de tramlijn loopt van Willebroek naar Brussel langs de A12. De tram zal maar goed dertig minuten nodig hebben van Willebroek tot Brussel-Noord. “Het ideale tramtracé op Brussels grondgebied loopt via Tour & Taxis maar de stad Brussel moet dat nog goedkeuren. Voorlopig moeten we gebruik maken van de bestaande tramlijnen. Ook in dat geval zal de reiziger veel sneller in Brussel-Noord zijn dan met de bestaande bussen.”
De Lijn zal nog dit jaar de bouwaanvraag indienen voor de aanleg van de nodige busbanen om de trambus te laten rijden over het tracé van de ringtram tussen Jette via de Heizel, Vilvoorde en Machelen naar de luchthaven in Zaventem. Ze hopen dat de trambus als opstap naar de tram al in 2019 op dit tracé kan rijden.
De luchthaventram verbindt Brussel-Noord via de Leopold III-laan en een nieuw viaduct over de Brusselse ring met de luchthaven in Zaventem. Binnen de ring zal de tram gebruikmaken van de bestaande infrastructuur van de MIVB. Voor dat derde project is geen gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan nodig. De Lijn hoopt dat dit jaar het milieueffectenrapport wordt goedgekeurd en in 2019 met de aanleg te kunnen starten.