De nieuwe D-day voor de luchthaven van Zaventem nadert. En snel. Nu zaterdag 22 april gaan in principe de strenge Brusselse geluidsnormen in. Die kunnen diverse luchtvaartmaatschappijen torenhoge boetes kosten. Hoopgevend is een nieuw voorstel van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Bedoeling is om de vliegbewegingen boven Brussels Airport nog meer te spreiden, maar tegelijk voor elk gebied ook volledig stille periodes in te voeren.
Zowel de Vlaamse als de federale regering vragen nog wat tijd om een oplossing te vinden voor het dossier van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem. De Brusselse regering wil eerst concrete voorstellen. Bij de start van het overlegcomité stelde de Brussels milieuminister Céline Fremault woensdag dat de strenge Brusselse normen op 22 april ingaan.
Bellot stelt voor voor om een reeks bijkomende vliegroutes in te voeren. De precieze invulling is nog vatbaar voor onderhandelingen, maar in principe zouden er extra routes kunnen komen in elk van de vier zones: Brussel Noordrand, Brussel Oostrand, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Leuven.
Een complex systeem van tijdslots zou maken dat gebieden in sommige periodes nog intensiever overvlogen worden, maar in ruil eenzelfde periode volledige stilte krijgen. In het huidige voorstel is sprake van slots van 8 uur.
Waarnemers zeggen dat het voorstel een verbetering inhoudt voor de omwonenden en toch ook de ontwikkeling van de luchthaven mogelijk maakt.