Naar aanleiding van de twintigste verjaardag van de Renault-tragedie in Vilvoorde staat ook werkgeversorganisatie Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant stil bij de gebeurtenissen van 27 februari 1997 en de lessen die daaruit te leren vallen. “De Kanaalzone toont nog steeds de littekens van de drama’s die er plaatsvonden. De strijd is nog niet gestreden”, zegt algemeen directeur Peter Van Biesbroeck.
De trieste verjaardag van het drama met Renault van twintig jaar geleden wordt ook in werkgeverskringen herdacht. “De sluiting van Renault Vilvoorde betekende de doodsteek voor de al tanende Kanaalzone in Vilvoorde. De littekens ervan zijn nog steeds zichtbaar. In de desolate industriezone blijft het wachten op een echte heropleving”, zegt Van Biesbroeck. “We zien gelukkig wel een kentering met de opwaardering van de Kanaalzone door het Watersite-project en proefprojecten in Buda waar de Vlaamse overheid en de provincie mee in participeren.”
Rond de millenniumwisseling kreeg de regio Vilvoorde het hard te verduren, met het vertrek van Renault Vilvoorde en enkele jaren later ook nog eens het faillissement van Sabena. Met het Start-project uit 2004 wilde de Vlaamse overheid de werkgelegenheid in de regio een impuls geven.
“Meer dan twaalf jaar na die beslissing werden al heel wat projecten uitgevoerd, vooral op vlak van mobiliteit”, stelt Van Biesbroeck. “Maar qua ontwikkeling van de industriegronden is er nog veel werk aan de winkel. Over de ruimtelijke plannen voor de zone is het laatste woord nog altijd niet gezegd. De vervuilde gronden maken het moeilijk om nieuwe industriële activiteiten te ontwikkelen. Daardoor zijn het vooral ontwikkelaars van woningen, baanwinkels of beleveniscentra die naar de verlaten industriegronden komen. Maar we mogen de nood aan echte bedrijfsgebonden gronden niet uit het oog verliezen.”