De Board of Airline Representatives (BAR) in Zaventem vraagt om een spoedige definitieve oplossing voor de luchthaven. In die organisatie zijn alle op Zaventem actieve maatschappijen verenigd. De BAR houdt zich ver van politieke statements en ijvert voor een gebalanceerde oplossing die verdere ontwikkeling van de luchthaven mogelijk maakt.
“We zijn erg teleurgesteld dat de politiek er niet in geslaagd is om tot een echte oplossing te komen maar hopen dat ze daar binnen de twee maanden wel in slaagt”, zegt Roger Delye, secretaris-generaal van de BAR. “Als we de verklaringen van de verschillende ministers de voorbije dagen gehoord hebben, zijn we daarover niet echt hoopvol gestemd.”
De boetes waarmee het Brusselse Gewest dreigt, zijn niet nieuw. Al bijna tien jaar worden boetes uitgedeeld, maar die worden niet geïnd door het gewest of betwist door de maatschappijen. “Zij hebben wel grote sommen ingeschreven voor het geval ze die ooit wel zouden moeten betalen. Het gaat om bedragen van honderdduizenden euro’s. Er is dus een oplossing nodig voor de toekomst, maar ook voor het verleden. Als die er is, zullen de maatschappijen die oplossing in haar geheel evalueren.”
De organisatie vraagt om rekening te houden met de internationale normen. “Zelfs met de stilste vliegtuigen lopen we bij een beetje slecht weer boetes op”, stelt Delye. Een derde punt dat op veel onbegrip stuit, is dat het de federale overheid is die via Belgocontrol de vliegroutes bepaalt, maar dat een andere overheid boetes uitschrijft.