MijnLeuven, het jongerenlabel van de stad Leuven, zoekt ondernemende jongeren die straffe ideeën willen uitbouwen tot sterke merken in de tweede editie van De Start-Up. Dat is een ondernemerschapsproject dat loopt van februari tot november, waarbij jongeren van 15 tot 17 jaar kunnen proeven van hun eigen duurzame onderneming.
“Durven experimenteren, skills aanscherpen en proeven van een eigen onderneming staan centraal in dit project”, zegt schepen van Jeugd Dirk Vansina (CD&V). “Vertrekkende vanuit hun creatieve ideeën ontwikkelen de jongeren een eigen missie en visie voor de start-ups. Ze stellen een duurzaam business- en marketingplan op en gaan dan vooral zélf aan de slag. Experts volgen alles nauwgezet op.”
Vorig jaar stampten 22 jongeren samen vier start-ups uit de grond. Boule de Louvain, Juice-Up, Copper&Woods en Picknick Unique waren te zien op Leuvense evenementen zoals Het Groot Verlof, Autovrije Zondag en Habitat-festival en werkten samen met lokale ondernemers zoals Bar Stan, WØTI, Animaux Spéciaux, Patisserie ZUUT en Lasso.
“Je ontmoet heel wat interessante mensen, krijgt veel kansen en leert zoveel dingen die ze je op school niet kunnen bijbrengen”, zegt Leonie (17), deelneemster van de eerste editie van De Start-Up.
MijnLeuven ondersteunt jongeren bij het uitdenken van hun ideeën en het scherpstellen van hun plannen. De Start-Up biedt jongeren de ruimte, het startbudget, het netwerk, de coaching én het duwtje in de rug dat nodig is om de sprong te wagen. “Heel wat jongeren hebben de ondernemersmicrobe te pakken en willen hun leeftijdsgenoten inspireren. Met De Start-Up nemen we die jongeren op sleeptouw.”
Wie tussen 15 en 17 jaar oud is, kan zich nog tot en met 16 februari inschrijven op www.mijnleuven.be/destartup. Op 15 februari om 19 uur is er een infoavond in jeugdcentrum Vleugel F aan de Brusselsestraat 61a in Leuven.