Aan het station in Leuven wil de NMBS een grote parking bouwen. Eerst voor 1.500 wagens, nadien mogelijk uit te breiden tot 3.000. De Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) ziet het project liever in de vuilbak belanden wegens een aanzuigeffect voor filevorming. Het Leuvense stadsbestuur noemt de parking absoluut noodzakelijk.
Weyts zei in Leuven dat de administratie op zijn departement zich tegen de plannen kant. “De parking zal een groot aanzuigeffect hebben op het verkeer op de E314 maar ook dichter bij de stad. Zo organiseer je tweemaal files.
Schepen van Ruimtelijke Ordening Carl Devlies (CD&V) verdedigt het project. “Het is in de eerste plaats nuttig voor treinreizigers. De NMBS heeft nu aan de achterkant van het station een grote parking, die al voor 75 procent gebruikt wordt. Maar die zal wellicht vol geraken als de laatste parkeerplaatsen langs de Martelarenlaan zullen verdwijnen. De parking zal ook nuttig zijn voor bezoekers tijdens het weekend, door de ligging vlakbij het centrum.”
De parking zou alleen bereikbaar zijn via het op- en afrittencomplex van de E314 in Kessel-Lo, langs een nog aan te leggen weg. Volgens Devlies is er geen gevaar voor meer verkeer in de binnenstad omdat de weg dood loopt in de parking.
Langs deze weg is in het kader van het project Leuven Noord een wetenschapspark gepland. Daarvoor is het wachten op de afbakening van het regionaal stedelijk gebied Leuven door de Vlaamse administratie.