In Leuven opent vrijdag de Pop-upshop de deuren. Een hele avond lang (maar ook niet langer) kan je in een zijvleugel van het stadhuis kennismaken met de 22 jongeren die instapten in het mijnLeuven-project De Startup. Je ontdekt er de producten die ze het afgelopen jaar op punt stelden en op de markt brachten. Een deel van het stadhuis is ingericht als tijdelijke winkelruimte voor de vier mijnLeuven-startups.
De 22 Leuvense jongeren tussen 14 en 18 jaar werkten hun eigen ideeën en nieuwe concepten uit tot vier volwaardige mijnLeuven-startups. Wie vrijdag tussen 17 en 22 uur afzakt naar de zijvleugel van het Leuvense stadhuis (ingang Naamsestraat 13) krijgt het resultaat te zien.
Zo serveert Boule de Louvain er heerlijk krokant, gefrituurd ijs. Juice-Up zorgt voor soep gemaakt met onverkochte groenten. Copper&Woods stelt zijn collectie design uit gerecycleerd materiaal voor. Picknick Unique is present met kunstig dessert en kunstworkshops.
Een eigen pop-upshop is voor de deelnemers van De Startup de afronding van een werkjaar en meteen ook een springplank voor wie de markt induikt. Want naast het uitwerken van een goed product zijn de jongeren al sinds dit voorjaar bezig aan een proces waarbij de kneepjes van het ondernemerschap leren bovenaan de agenda stond.
“Ongelooflijk dat we vrijdag onze eigen winkel openen. Zes maanden geleden waren we nog allerlei gekke ideeën aan het bedenken. Ondertussen hebben we op verschillende evenementen gestaan en zijn we steeds meer gegroeid in onze startup”, zegt Leonie, mede-oprichtster van Picknick Unique.
De deelnemers grepen met beide handen de kansen die ze aangeboden kregen. Zo leerde Boule de Louvain ambachtelijk ijs maken onder de deskundige begeleiding van patisserie Zuut. Copper & Woods mocht de etalage van kledingwinkel Wear tijdelijk overnemen en Juice-Up gaf de klanten van Lasso een ecologische smoothie. Ook inspirerende gesprekken met experts in verschillende ondernemersthema’s zorgden voor boeiende input.