AB InBev verschuift in Europa het promotiebudget voor de witbieren van Hoegaarden naar de laag- en niet-alcoholische Radlers. Radler is een drank die voor de helft uit bier en voor de helft uit limonade bestaat. Het is dus eigenlijk een frisfrank met alcohol. En een aanslag op onze biercultuur.
AB InBev blijft wel onverminderd investeren in de brouwerij van Hoegaarden. Het totale marketingbudget voor de bieren blijft even hoog. “In tegenstelling tot enkele Aziatische landen en Rusland merken we dat de verkoop van het witbier in Europa stabiel blijft. Dat is in tegenstelling tot de laag- en niet-alcoholische Radlers die wel aan een grote opmars bezig zijn”, zegt woordvoerder Korneel Warlop.
“In ons land hebben die Radlers een enorm potentieel. Omdat AB InBev altijd kijkt naar groei hebben we beslist om op vlak van marketing voor de Hoegaarden de klemtoon te leggen op Radler.” De optie kadert in het streven van AB InBev om laag- en niet-alcoholische bieren tegen 2015 een vijfde van alle volumes te laten uitmaken.
Gaat AB InBev de witte van Hoegaarden loslaten? Geen sprake van, zegt Warlop. “We blijven investeren in deze brouwerij, zoals blijkt uit de investering van 5,6 miljoen euro die we vorig jaar nog deden. Qua marketing maakt het bovendien op zich weinig uit of er promotie gemaakt wordt voor het witbier of voor een afgeleid product zoals Radlers. Elders zoals in Azië blijft de marketingfocus op het witbier liggen.”