De burgemeesters van Halle-Vilvoorde willen dat Vlaanderen meer middelen uittrekt voor investeringen in de wegeninfrastructuur in Vlaams-Brabant en in Halle-Vilvoorde in het bijzonder. De burgemeesters zijn verenigd in het Toekomstforum Halle-Vilvoorde.
In de meerjarenplanning 2016-2018 reserveert het Agentschap Wegen en Verkeer slechts twaalf procent van de middelen voor de provincie Vlaams-Brabant. Dat is niet in verhouding is tot de zwaarte van de mobiliteitsproblematiek, de verkeersdrukte en de congestie.
Het Toekomstforum wijst op het feit dat ongeveer 22,3 procent van de autowegen en ringwegen van Vlaanderen zich in Vlaams-Brabant situeert. En dat in de top-twintig van de verzadigingsgraad per wegsegment de Brusselse Ring elf keer vermeld staat, inclusief de eerste zes plaatsen.
In de investeringsplanning 2016-2018 is voor Vlaams-Brabant in 2016 slechts 37,8 miljoen euro gepland, waarvan 35,6 miljoen euro voor Halle-Vilvoorde. Dat op een totaalbedrag van 286,5 miljoen euro voor heel Vlaanderen. De burgemeesters vragen dat bij de verdeling van de middelen ook de congestieproblematiek en verzadigingsgraad van de hoofdwegen in rekening gebracht worden.
Het Toekomstforum pleit voorts voor de oprichting van een bijzonder investeringsfonds voor Halle-Vilvoorde dat onder meer gespijsd wordt door de inkomsten uit het rekeningrijden voor vrachtwagens. Verwacht wordt dat dit jaarlijks 100 miljoen euro zou opbrengen. De burgemeesters eisen dat het leeuwendeel daarvan in Halle-Vilvoorde ingezet wordt om tegemoet te komen aan de urgente verkeerssituatie in het centrum van Vlaanderen.
Daarnaast moet meer geïnvesteerd worden in openbaar vervoer. Prioritair zijn de verdere uitbouw van het GEN, de geplande tramlijnen en fietssnelwegen en investeringen in initiatieven die slimmer doen pendelen zoals carpoolen en thuiswerk.