De werknemers van Brussels Airlines werken straks voor een onderneming met een andere naam. De zoektocht naar de opvolger van de luchthavenmaatschappij in Zaventem is volop aan de gang. Dat alles gebeurt onder de vleugels van Lufthansa. Carsten Spohr floot donderdag Etienne Davignon terug en dringt Brussels Airlines zwaar in het defensief. De tewerkstelling in Zaventem wordt wel degelijk bedreigd.
Carsten Spohr, de ceo van de Duitse luchtvaartgroep Lufthansa, geeft geen garantie dat de naam Brussels Airlines nog lang behouden blijft. “We veranderen de naam in samenspraak met het Belgische management, op voorwaarde dat we een betere naam vinden.”
Spohr sluit hoegenaamd niet uit dat er jobs verdwijnen als zijn bedrijf Brussels Airlines volledig heeft overgenomen. “In onze sector bestaan geen jobgaranties. Die geven we ook niet in Duitsland.”
Daarmee is de toon gezet en wordt de vrees van de vakbonden al wat meer bewaarheid. Spohr haalt ook een streep door de belofte die Etienne Davignon, voorzitter van Brussels Airlines, vorig weekeinde deed. “De werkgelegenheid blijft behouden”, zei Davignon toen.
Lufthansa besloot vorige week de resterende 55 procent van Brussels Airlines die het nog niet bezit te kopen. “Wij willen Brussels Airlines naar een hoger samenwerkingsniveau tillen”, zegt Spohr. “Hun businessmodel willen we samen met Eurowings ontwikkelen tot een pan-Europees niveau. Die oefening wordt in 2017 afgerond. Beide maatschappijen zullen er nadien anders uitzien. Dat is de win-winsituatie die we proberen tot stand te brengen. Brussels Airlines zal een Belgisch element behouden. Zo willen we het Afrikaanse netwerk behouden en uitbreiden.”