De nieuwe campagne rond voeding en beweging draait op volle toeren. U zag en hoorde allicht al de clip en het lied van Tom Helsen over broccoli en wortels. Achter deze geslaagde campagne zit het communicatiebureau Absoluut uit Wijgmaal, deelgemeente van Leuven.
Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen (CD&V) en het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (Vigez) willen ouders bewustmaken van de voorbeeldrol die ze (kunnen) hebben voor hun kinderen als het gaat om gezond eten en voldoende bewegen.
De campagne moet ouders aansporen het gezonde voorbeeld te geven met fruit en groenten, onder het motto jong geleerd is oud gedaan. Het blijkt nodig te zijn: slechts zeven procent van de Vlaamse kinderen eet elke dag groenten en fruit. En gemiddeld zitten kinderen en jongeren zes tot bijna tien uur per dag stil. Met als gevolg overgewicht, slechtere schoolresultaten en een minder goede motorische ontwikkeling.
Voor Helsen was het vanzelfsprekend om het gezicht te worden van de campagne. “Ik heb een heel grote kroost, dus ik moet er zelf ook op letten. Wij, als ouders, onderschatten onze impact vaak. Daarom ben ik ook gezonder gaan leven en opnieuw gaan lopen.”
Absoluut is naar eigen zeggen een vriendelijk communicatiebureau. Met een dertigtal mensen maakt het Leuvense collectief campagnes voor klanten uit de publieke en private sector.