Wie dacht dat de broedplaats voor creativiteit De Hoorn in Leuven na de ontvangst van een Europese erfgoedprijs even op de lauweren gaat rusten, vergist zich. De verzamelplaats van kleine bedrijfjes aan de hippe Vaartkom spreekt luidop over uitbreiding.
De herbestemming van het industriële pand, de bakermat van Stella Artois, tot creatieve hub won dit jaar als enige Belgische laureaat in de categorie instandhouding de prestigieuze EU-prijs voor cultureel erfgoed. De jury waardeerde hoe een industrieel gebouw creativiteit aanwakkert en op die manier het (imago van het) erfgoed versterkt.
Binnenkort begint de tweede fase. De Hoorn plant een verdubbeling van de huidige mix van kantoren, evenementen en horeca. Tevens werken ze aan de integratie van een creatieve residentie. Zo kan De Hoorn verder uitgroeien tot innovatieve en creatieve hub. Met grote ambities: het wil zich meten met internationale trendsetters.
“In 2012 opende De Hoorn zijn deuren en is vandaag volledig verhuurd”, zegt communicatieverantwoordelijke Lucie Rullaud. “Het oorspronkelijke concept van 360 architecten voorzag naast het huidige gerealiseerde complex in een hoogbouwvolume van tien verdiepingen aan de westzijde, dat het monument als het ware omarmt.”
“Wegens financiële redenen werd de ontwikkeling van De Hoorn opgesplitst in twee delen. Nu De Hoorn zo’n succes blijkt, werd recentelijk beslist met de tweede fase te starten. Tegen eind 2018 zou het gebouw klaar moeten zijn.”