Het Eurostadion in Grimbergen komt een stap dichterbij. Projectontwikkelaar en bouwheer Ghelamco heeft een milieueffectenrapport (mer) ingediend bij het Vlaamse departement Leefmilieu. Dat heeft veertig dagen de tijd om zich daarover uit te spreken. Dan komt een milieuvergunning in zicht.
Ghelamco heeft de voorbije maanden druk overlegd met het departement Leefmilieu, vooral over de mobiliteit. De bouwgroep wil sterk inzetten op alternatieve vervoersmiddelen. Er komen duizenden fietsenstallingen op het terrein en driehonderd ondergrondse parkeerplaatsen voor bussen.
“We opteren voor een verschuiving naar het openbaar vervoer. Maar in de slechtste scenario’s houden we rekening met een overwicht aan autogebruikers”, zegt Philip Neyt, bestuurder bij Ghelamco. “Er moeten per minuut meer auto’s kunnen wegrijden dan er toekomen. Dat is nu niet het geval, onder meer door de vele ronde punten en verkeerslichten.”
Binnen de veertig dagen weet Ghelamco of het milieueffectenrapport al dan niet wordt aanvaard. Met dat rapport onder de arm kan de firma een aanvraag tot milieuvergunning indienen. Als het milieueffectenrapport is goedgekeurd, kan ook een bouwvergunning worden aangevraagd. Daarvoor moet Ghelamco aankloppen bij het gemeentebestuur van Grimbergen, omdat het stadion in deze Vlaams-Brabantse gemeente gebouwd wordt.
Het Eurostadion wordt het nieuwe nationale voetbalstadion van België. Vanaf 2019 wordt het de thuishaven van de Rode Duivels en Anderlecht. De voetbaltempel biedt plaats aan 60.000 toeschouwers. De kostprijs wordt geraamd op 315 miljoen euro. De bouw moest dit jaar van start gaan en in 2019 afgerond worden, met het oog op het Europees kampioenschap voetbal van 2020. Die timing ligt al overhoop. Ghelamco heeft er vertrouwen in dat het stadion er tijdig zal staan. “Het ideale scenario is nu dat we in het voorjaar van 2017 kunnen beginnen bouwen.”