De twee supertrucks die momenteel in Vlaanderen rondrijden, kunnen dat ook de volgende weken blijven doen. De vergunningen liepen normaal eind juni af, maar ze worden tijdelijk verlengd in afwachting van een evaluatie van het proefproject. Een van de twee bedrijven die een supertruck inzetten, is Ninatrans uit Leuven.
Officieel zijn supertrucks “lange en zwaardere vrachtwagens” of LZV’s. Naast het transportbedrijf Ninatrans zet ook Transport De Clercq uit Temse een supertruck in.
Het Agentschap Wegen en Verkeer voert momenteel een evaluatie uit van het proefproject met de supertrucks. Dat gebeurt met het oog op een eventuele verlenging van het project met twee jaar.
De eerste supertruck, ook wel ecocombi genoemd, verscheen in januari 2015 op de Vlaamse wegen. Dat exemplaar van Ninatrans rijdt voor rekening van brouwer AB InBev tussen Leuven en de haven van Antwerpen. Negen maanden later kreeg Transport De Clercq een vergunning voor een traject in de Antwerpse haven.
De LZV’s kunnen tot ruim 25 meter lang zijn en tot 60 ton wegen, tegen bijna 19 meter en 44 ton voor een gewone vrachtwagen. Daardoor kunnen twee supertrucks dezelfde lading vervoeren als drie normale camions.
“Het verbruik is veel minder hoog dan gedacht. Per pallet is er twintig procent CO2-besparing. Het aantal vrachtwagenbewegingen nam met dertig procent af. Dit kan dus de mobiliteit ten goede komen”, stelt CEO Benny Smets.