Absoluut helpt zorg- en welzijnssector aanwerven

NaamloosZorg- en verpleegkundigen staan nog altijd heel hoog in het lijstje van de knelpuntberoepen, net als een hoop andere beroepen in de zorg- en welzijnssector. Het zijn jobs met moeilijke uren, niet altijd even goed betaald, het is zwaar en hard werk. Maar ook heel zinvol.

Samen met het departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en Vlaams zorgambassadeur Lon Holzer, bedacht Absoluut uit Wijgmaal een campagne om meer mensen warm te maken voor de zorg- en welzijnssector. Bedoeling van de campagne is jonge mensen aan te moedigen om zorgstudies aan te vatten. De campagne wil ook oudere werknemers, die toe zijn aan een carrièreswitch, aanmoedigen om de zorg- en welzijnsector te overwegen.
“We tonen vooral hoe trots mensen in de sector zijn op wat ze doen”, zegt Ronny Schildermans. “Op 12 mei – de internationale dag van de verpleegkunde – riepen we iedereen die fier is op zijn beroep in de zorg-of welzijnssector op om een selfie te posten op Facebook, Instagram of Twitter met de hashtag #proudtocare. De hele sector ging massaal in op die oproep – van studenten voor de zorgberoepen tot de koks in de ziekenhuiskeukens. Radio 2 zond de hele dag uit in het teken van de zorgberoepen, zette z’n studio in het Virga Jesse Ziekenhuis in Limburg en stuurde Anja Daems op pad. Die liep ondermeer mee met een thuisverpleegkundige, kreeg een opleiding bloed prikken in het ‘skills lab’ van de Karel De Grote Hogeschool, en deed stage op de dementieafdeling van een woonzorgcentrum.”
Ook MNM liet voelen dat er handen tekort zijn in de zorgsector. “Peter Van de Veire daagde jeugdbewegingen uit om afgelopen weekend mee te draaien in een woonzorgcentrum”, zegt Schildermans. “Scoutsgroep de Leeuwkens uit Linden won, en sloeg zijn tenten op in de tuin van dementiecentrum De Wingerd in Leuven. Een heel weekend staken ze er hun handen uit de mouwen op alle afdelingen. MNM bracht verslag uit, en zond zowel Generation M, als de Grote Peter Van de Veire Ochtendshow live uit vanuit het woonzorgcentrum. Dat werd ook volledig gecoverd op social media. ROB-tv maakte er een reportage over.”
De website ikgaervoor.be werd in het kader van de campagne volledig vernieuwd. Elke zorginstelling kreeg ook de kans om ‘merci’-postkaarten te bestellen en een eigen ‘merci’-wall in te richten in z’n organisatie.