Vijf studenten Bio-ingenieurswetenschappen van de KULeuven wonnen de zevende editie van Start Academy. Bram Plasmans, Kenza Samlali, Kobe Tielens, Lenz van Dommelen en Mathias Leemans wonnen de wedstrijd met hun innovatieve kinderarmband die zowel een UV-detector als GPS-module bevat. Zij winnen 2.250 euro en advies van ING, Deloitte, Linklaters LLP, Leuven.Inc en Gimv.
Meer dan driehonderd beloftevolle ondernemende studenten streden de afgelopen maanden om het beste ondernemingsplan. Zo’n honderd teams stonden aan de start van een traject met workshops en coaching en zagen hun idee geleidelijk groeien tot een volwaardig businessplan.
Start Academy is een gezamenlijk initiatief van Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) en ING België om ondernemingszin, ondernemerschap en creativiteit bij Vlaamse studenten te stimuleren.
Start Academy betekent een flinke boost voor alle Vlaamse studenten die een eigen onderneming willen starten. Zes topteams namen het tijdens een feestelijk slotevent tegen elkaar op in een wervelende finale en stelden hun straffe businessideeën voor aan een jury van gerenommeerde bedrijfsleiders en managers onder leiding van Martine Reynaers (CEO Reynaers Aluminium).
“De yUVi-bracelet bevat twee hoofdcomponenten: een UV-detector en een GPS-component die steeds de coördinaten van de bracelet opmeet”, zegt Bram Plasmans. “De UV-detector zal continu de blootstelling aan UV-A en UV-B stralen opmeten. Doordat men de bracelet ook kan instellen op huidtype zal die een waarschuwing geven alvorens een persoonlijk maximum aan blootstelling bereikt wordt. Daarbovenop is de armband waterdicht en kindvriendelijk in gebruik.”
“Deze band zorgt voor een vergroot veiligheidsgevoel”, zegt Kenza Samlali. “Met de GPS-component kunnen kinderen niet meer verloren lopen en de UV-detector zorgt voor een tijdige melding als het kind ingesmeerd moet worden. De UV-bracelet zorgt voor een vergroot bewustzijn rond de gevaren van extensieve blootstelling aan de zon. We willen de armband in de eerste plaats via apothekers verkopen. Daarnaast willen we ons product ook via een webshop aan de man te brengen.”
“Hun businessplan is zeer diepgaand en goed onderbouwd”, zegt juryvoorzitster Martine Reynaers. “Ze bieden een uniek en goed doordacht product dat een groot groeipotentieel heeft.”