Populariteit speciaalbieren stelt brouwerijen voor nieuwe uitdagingen

keizerkarelHet gaat slecht met de verkoop van pilsbieren. Voor de brouwerijen is er gelukkig de stijgende populariteit van speciaalbieren. Die stelt hen voor nieuwe uitdagingen. Die komen aan bod op het tweejaarlijkse event Trends in Brewing van de KU Leuven.

Van 3 tot 7 april 2016 ontvangt KU Leuven op haar Technologiecampus in Gent de topspelers uit de internationale brouwerijwereld voor het tweejaarlijkse event Trends in Brewing. Vijf dagen lang wisselen ze expertise uit en worden de nieuwste technologieën en trends in het brouwen voorgesteld.

De twaalfde editie van het congres focust op de diversiteit van bieren en bierstijlen. Wereldwijd wordt er steeds minder en minder bier geconsumeerd. Vooral de consumptie van pils daalt de jongste tijd opmerkelijk. Tegelijkertijd neemt de populariteit van speciaalbieren een hoge vlucht.

Tijdens het congres ontmoeten onderzoekers en ondernemers van over de hele wereld professionals van onder meer Heineken, AB InBev, Boston Beer Company en SAB Miller. Ook vertegenwoordigers van kleinere brouwerijen tekenen present.

Naast de wetenschappelijke en technologische uitwisseling is er tijd voor brouwerijbezoeken. Onder andere de brouwerijen Haacht in Boortmeerbeek, Westmalle en  Anders in Halen bij Diest zetten de deuren open. “Omdat we voornamelijk actief zijn in de horeca hebben we er alle belang bij om een zo ruim mogelijk assortiment aan kwaliteitsvolle bieren aan te bieden. Naast onze Primus pils besteden we veel aandacht aan onze speciaalbieren Keizer Karel, de abdijbieren van Tongerlo en onze Mystic-fruitbieren”, stelt de brouwerij van Haacht.

Daarnaast kan ook de proefbrouwerij op de Technologiecampus bezocht worden. Onderzoekers van KU Leuven van de groep enzym-, fermentatie- en brouwerijtechnologie doen er pionierswerk op het vlak van onderzoek naar brouwerijtechnologie. Het congres is een organisatie van Technologiecampus  KU Leuven, University of Notthingham en Technical University Berlin.