Helft werknemers heeft nog nooit evacuatie geoefend

manutanBijna de helft van de Belgen heeft nog nooit een evacuatie geoefend op het werk. Dat blijkt uit onderzoek van Manutan uit Ternat naar de veiligheid op de werkvloer. De helft weet ook de EHBO-koffer niet te vinden en heeft geen idee wie er bedrijfshulpverlener (BHV’er) is.

Daarnaast weet ongeveer een derde niet waar de brandblusser hangt (27% van de Vlamingen, 30% van de Walen). Manutan – in België de grootste leverancier van artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en bedrijfsterreinen – voerde dit onderzoek uit om elke werknemer bewuster te maken van het belang van veiligheid op de werkvloer.

​Heel wat ondervraagde werknemers (27% van de Vlamingen, 36% van de Walen) weten niet of er wel een evacuatieplan is op hun werkvloer of weten zelfs zeker dat het er niet is. En dat terwijl zo’n plan verplicht is, evenals één keer per jaar een evacuatieoefening houden. Toch blijkt dat bijna de helft van de werknemers (41% van de Vlamingen, 46% van de Walen) nog nooit een evacuatie geoefend heeft op het werk.

Veiligheid is een van de hoofdcategorieën in het assortiment van Manutan. Zowel voor persoonlijke bescherming als voor veiligheid op de werkvloer.  “Via onderzoek en kennisdeling willen we de betrokkenheid vergroten”, zegt Jan-Piet van Dijk, Operations Directeur Benelux bij Manutan. ” We willen meer zijn dan alleen een leverancier van producten, maar echt een steentje bijdragen tot de veiligheid van werknemers.”

“Op onze website geven we heel wat praktische adviezen om het werk veiliger te maken”, zegt van Dijk. “Natuurlijk is het belangrijk dat er BHV’ers zijn die de leiding nemen bij gevaarlijke situaties, maar medewerkers moeten wel beseffen dat iedereen een essentiële rol speelt in de eigen veiligheid en die van collega’s. Weten wie de BHV’ers zijn, waar de EHBO-koffer ligt en waar de brandblussers hangen, zijn echt dingen die elke medewerker moet weten.”

“Het mag niet bij theorie blijven”, zegt van Dijk. “Door eens per jaar een evacuatie te oefenen, leert iedereen de theorie in praktijk te brengen, wat de knelpunten zijn, wat veilige vluchtroutes zijn en welke gevaren brand bijvoorbeeld met zich mee brengt. In nood ga je vaak op de automatische piloot. Dan kun je het maar beter goed geoefend hebben. Zo kun je veel leed besparen.”