Groei van luchthaven van Zaventem niet bedreigd

brussels airportVoor Peter Van Biesbroeck, algemeen directeur van Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant, vervult Brussels Airport een cruciale rol bij de verdere economische ontwikkeling van de regio. Hoe moet het nu verder met de op een na belangrijkste economische motor van het land? Volgens economen zijn er op lange(re) termijn zo goed als geen negatieve effecten door de aanslagen.

Volgens een recent rapport van de Nationale Bank zorgt de luchthaven van Zaventem met 38.288 banen voor 1,6 procent van de werkgelegenheid in Vlaanderen. Het gaat om 17.463 rechtstreekse en 20.825 onrechtstreekse banen, onder meer voor schoonmaak, veiligheid, verhuurdiensten en horeca.

Arnaud Feist, de ceo van luchthavenuitbater Brussels Airport Company, telt daar nog eens 20.000 banen bij: via toerisme, congressen en horeca elders in het land. “Eén directe baan in de luchtvaart creëert twee indirecte jobs.”

De luchthaven bleef de jongste jaren onverminderd groeien. Het aantal passagiers steeg in 2015 tot 23,5 miljoen, een kwart meer dan in 2012. Het vrachtverkeer groeide in die periode met 6,5 procent, tot 489.300 ton vorig jaar. Brucargo overleefde het vertrek van DHL, onder meer als nieuwe spil voor de vracht van farmabedrijven.

Volgens Arnaud Feist kan de luchthaven de volgende jaren nog eens 10.000 banen creëren, met een aanhoudende groei van twee tot drie 3 procent. Dat zou een verdubbeling van de activiteiten in twintig jaar zijn. De volgende tien jaar plande Brussels Airport voor 1 miljard euro investeringen: in de modernisering van pistes, de vernieuwing van winkelzones en vastgoedontwikkeling.

Valt dit nu allemaal in het water? Niet noodzakelijk, oordeelt transporteconoom Eddy Van de Voorde.  “Het zijn beslissingen voor de lange termijn. Als het bij deze aanslagen blijft, zal er een kleine knik zijn voor de Belgische maatschappijen en voor Brussels Airport. Maar dat herneemt zeer snel.” Een luchtvaartmaatschappij voelt de impact van een kortstondig effect wel meteen. Het kostte Brussels Airlines 10 miljoen euro bij het eerste dreigingsniveau 4 na de aanslagen in Parijs.