Voka – Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant noemt het een goede zaak dat de grote Vlaamse mobiliteitsprojecten op een gecoördineerde manier aangepakt worden in het nieuwe vehikel ‘De Werkvennootschap’. Deze coördinatie moet de samenwerking tussen verschillende agentschappen en overheidsinstanties beter doen verlopen, wat de kracht van multimodaal verkeer alleen maar ten goede komt. “Door samen te werken, kan er extra vaart gezet worden achter de realisatie van dossiers die anders jaren blijven aanslepen”, zegt algemeen directeur van Voka Vlaams-Brabant Peter Van Biesbroeck.
Dat de focus eerst op de Brusselse ring en andere projecten in Vlaams-Brabant gelegd wordt, is ook een schot in de roos, vindt Voka. Vanuit heel Vlaanderen passeren er dagelijks tienduizenden pendelaars door Vlaams-Brabant. Door de nabijheid van Brussel en de nationale luchthaven, is Vlaams-Brabant een zeer aantrekkelijke regio voor bedrijven en werknemers. “Daarom noemen we deze beslissing ook een hefboom voor heel Vlaanderen”, zegt Van Biesbroeck. “Het maakt niet uit vanuit welke provincie je komt, als je in Brussel of op de luchthaven moet zijn, kom je door Vlaams-Brabant. Als je hier de verkeersknoop ontwart, wint heel Vlaanderen.”
De zes meest verzadigde wegvakken van heel Vlaanderen liggen op de Brusselse ring (R0). Met 13 van de 20 meest verzadigde wegvakken, spant de Brusselse ring al helemaal de kroon. “Hopelijk worden de plannen voor een parallelstructuur op de ring nu snel uitgevoerd, zodat we het verkeer daar veiliger en vlotter kunnen laten verlopen”, zegt Van Biesbroeck. Met die parallelstructuur worden de doorgaande en lokale verkeersstromen van elkaar gescheiden, met minder weefbewegingen en dus opstoppingen en ongevallen tot gevolg.