Voka – Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant vindt het raar dat het Vilvoordse stadsbestuur grote baanwinkels als Delhaize/Albert Heijn een plaats wil geven in de oude Renault-fabrieken langs de Schaarbeeklei. Dat is volgens Voka opmerkelijk omdat het stadsbestuur zich steeds kantte tegen Uplace. Dat shoppingproject zou maar enkele honderden meters verderop komen en het stadsbestuur kanty zich daar onder meer tegen omwille van het effect op de mobiliteit.
Voka Vlaams-Brabant is enerzijds verheugd dat het Vilvoordse stadsbestuur verder wil inzetten op de reconversie en ontwikkeling van de verlaten industriezone in Vilvoorde en Machelen. “De stad maakt een terechte analyse dat de bevolking in de komende jaren enkel zal groeien en dat er dus ook extra voorzieningen moeten komen om te wonen, werken en winkelen in de buurt. Dat is positief voor de lokale economie en de tewerkstelling in de regio”, stelt Voka. Voka Vlaams-Brabant zegt het stadsbestuur te steunen in haar vraag om erkend te worden als centrumstad, zodat ze deze ontwikkelingen nog beter het hoofd kan bieden.
Om de reconversie in Vilvoorde en Machelen te doen slagen, wordt ingezet op betere en alternatieve mobiliteitsmaatregelen, zoals een tram van De Lijn en het nieuwe GEN-treinstation aan de Kerklaan, in het hart van het reconversiegebied. Toch zouden deze maatregelen volgens het stadsbestuur niet voldoende zijn om het gevreesde verkeersinfarct te voorkomen, indien een shopping- en belevingscentrum de deuren zou openen op het Machelse grondgebied. “Het doet de wenkbrauwen fronsen dat het stadsbestuur wel plaats wil geven aan baanwinkels, die nog meer met de auto bezocht worden, op een plaats waar geen tram komt. We vragen dan ook dat het stadsbestuur de kaart trekt van de gehele zone en niet alleen voorstander is van een verhoogd winkelaanbod wanneer dit het eigen grondgebied ten goede komt”, zegt Peter Van Biesbroeck, algemeen directeur van Voka – Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant.