Negen Leuvense organisaties hebben donderdag een gezamenlijk actieplan gelanceerd om de bedrijvenzone in Haasrode beter bereikbaar te maken. Dat negentig procent van de circa 10.000 werknemers met de auto naar het werk komt, leidt er sinds jaren tot dagelijks fileleed. De komst van campussen van de onderwijsinstellingen UC Leuven-Limburg en CVO Volt dit academiejaar maakte de problemen alleen maar groter.
De negen organisaties zijn Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant, stad Leuven, Interleuven, provincie Vlaams-Brabant, De Lijn Vlaams-Brabant, Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant, UC Leuven-Limburg, CVO Volt en POM Vlaams-Brabant.
Omdat een verdere uitbouw van de weginfrastructuur in deze omgeving niet meer mogelijk is, wordt een modal shift nagestreefd naar meer duurzame vervoersmodi. In de eerste plaats wordt hierbij gedacht aan betere fietsverbindingen tussen het centrum van Leuven en de bedrijvenzone. Daarnaast zal door een gezamenlijke financiële inspanning het aanbod van bussen op deze verbinding tijdens de spitsuren sterk uitgebreid worden.
Voorts wordt een app gelanceerd die het woon-werkverkeer van de werknemers in kaart zal brengen. Dat biedt mogelijkheden op het vlak van individuele coaching en ontwikkeling van bedrijfsvervoerplannen. Op basis van de gegevens die hieruit voortvloeien, zullen UCLL en CVO Volt overwegen om hun openingsuren aan te passen.
Voka engageert zich dat bedrijven via het derdebetalersysteem minstens 200 nieuwe jaarabonnementen voor hun werknemers gaan betalen, wat 50.000 euro oplevert.
Leuven legt een fietspad aan vanuit de Abdij van Park en een fietsverbinding vanuit het station van Leuven. De Lijn verhoogt vanaf september het busaanbod door de frequentie op lijn 630 tijdens de spits te verdubbelen waardoor 3.000 bijkomende reizigers vervoerd zullen kunnen worden. De kost hiervoor bedraagt 250.000 euro en wordt gezamenlijk gedragen door De Lijn (100.000 euro), UCLL (50.000 euro) en verhoging van de buspasprijs voor studenten van 20 tot 25 euro (50.000 euro).