Wat betekent de digitale revolutie voor onze manier van werken? Gaan we vanaf nu allemaal flexwerken en zien bedrijven de voordelen van smartworking al in? Het zijn maar enkele van de onderzoeksvragen die HR-dioenstverlener Adecco uit Groot-Bijgaarden zich stelde.
De antwoorden werden gebundeld in de internationaal uitgevoerde 2015 Work Trends Study. Opmerkelijke trend: de zoektocht naar een job gebeurt almaar vaker met een mobiel toestel. In België zijn Facebook en LinkedIn veruit de populairste sociale media.
Van alle social media voor professioneel gebruik wint LinkedIn veruit het pleit. Het blijft zowel voor rekruteerders (61%) als voor werkzoekenden (34%) het populairste platform. Facebook is dan weer de koploper als het aankomt op andere sociale activiteiten. Opmerkelijk is dat hoe meer sociale netwerken een werkzoekende gebruikt, hoe groter de kans dat hij of zij gecontacteerd wordt door een rekruteerder. Wanneer actief op één sociaal netwerk, is de kans om gecontacteerd te worden 16%. Dat loopt op tot 46% als de kandidaat gebruikmaakt van ’s werelds vijf grootste sociale netwerken. Facebook is een kanaal dat zich uitstekend leent voor ‘personal branding’ en reputatiemanagement, terwijl LinkedIn voornamelijk geldt als hét kanaal voor alle jobgerelateerde acties, zoals werk zoeken, je cv uploaden, contact houden met (ex-)collega’s, enzovoort.
Ook in ons land zijn Facebook en LinkedIn veruit de drukstbezochte sociale media. Twitter hinkt qua populariteit voorlopig achterop: amper zeven procent van de Belgische werkzoekenden gebruikt het microblogplatform.
Rekruteerders verkiezen de traditionele kanalen (bedrijfswebsite, jobsites, …) boven de social media als tools voor werving en selectie. Bij werkzoekenden is het omgekeerd. Zij geven de voorkeur aan sociale media en kennen de traditionele jobkanalen veeleer een secundaire rol toe. In België ligt de verhouding anders. Van de Belgische rekruteerders geeft 36 procent aan LinkedIn te gebruiken (zowel privé als professioneel), terwijl dat bij de werkzoekenden slechts 13 procent is.
Uit de studie van Adecco blijkt verder dat werkzoekenden een stuk ‘mobieler’ zijn dan rekruteerders. 65% van de werkzoekenden gebruikt geregeld een mobiel toestel voor hun online jobzoektocht. 41% van de rekruteerders daarentegen gebruikt een smartphone of tablet voor de zoektocht naar een geschikte kandidaat. Offline zijn beide groepen wel aanhanger van ‘mobiel werken’. Denk maar aan flexwerken en smartworking. Hetzelfde verhaal zien we bij de Belgische rekruteerders: amper 9 procent gebruikt vaak een smartphone om geschikte kandidaten te screenen of contacteren. De werkzoekenden zetten hun smartphone heel wat vaker in: 20 procent gaat ‘mobiel’ op zoek naar een nieuwe job.