The JAVA Coffee Company uit Rotselaar en Beyers Koffie uit Puurs lanceren samen met Fairtrade Belgium, CO2logic en Gold Standard de eerste klimaatneutrale koffie. Ze hebben daarvoor eerst hun CO2 uitstoot in eigen land maximaal geneutraliseerd. Wat rest, wordt gecompenseerd met Fairtrade koolstofkredieten. Ook deze zijn een primeur voor ons land. De initiatiefnemers willen hiermee aantonen dat consumenten en bedrijven door kleinschalige lokale acties bij ons en in het Zuiden concreet bijdragen tot de CO2-reductie.
Dankzij The JAVA Coffee Company zullen de ambtenaren van de Europese Commissie jaarlijks 580.000 koolstofarme en eerlijke kopjes koffie drinken. Vanaf januari zal Compass, verdeler van The JAVA Coffee Company bij de Europese Commissie, immers enkel nog klimaatneutrale Fairtrade koffie serveren. De werknemers van 160 bedrijven en instellingen in ons land drinken voortaan klimaatneutrale Beyers koffie. Via de supermarktketen Makro wordt de brede consumentenmarkt bereikt.
“Fairtrade houdt altijd een ecologische teeltwijze in maar we wilden met alle betrokken partners verder gaan”, zegt zegt Lily Deforce, directeur Fairtrade Belgium. “Bovenop een koffie die een eerlijke prijs voor de boer garandeert, goed is voor het milieu en daarenboven van uitstekende kwaliteit is wordt de koffie nu ook klimaatneutraal op de markt gebracht. Wanneer alle koffiedrinkers in ons land kiezen voor een voor klimaatneutrale Fairtrade koffie besparen ze 117.000 ton CO2 wat neerkomt op zo’n 100.000 keer naar New York vliegen.”
“Een tweede primeur ligt in het feit dat de koolstofkredieten, die de klimaat impact naar nul reduceren, op een Fairtrade manier geproduceerd en betaald worden in het Zuiden. Fairtrade koolstofkredieten zijn het nieuwste Fairtrade product.”
Een Fairtrade weg naar klimaatneutraal Om een productieproces te realiseren dat honderd procent eerlijk én CO2 neutraal is, werd een grondige onafhankelijke audit uitgevoerd op het hele koffieproductieproces. Deze bracht nauwgezet in kaart waar het terugdringen van de voetafdruk mogelijk is. De twee koffiebranders engageerden zich om hun eigen aandeel maximaal terug te dringen.
“We laten onze stem horen in het klimaatdebat door een nieuw alternatief voor de koffiedrinker te lanceren”, zegt Pieter Claes, Chief Operations Officer van The JAVA Coffee Company. “Weg van de grote discussies over klimaatverandering, maar zeer concreet op het niveau van de consument. Dankzij de Fairtrade klimaatstandaard zetten we in op concrete en pragmatische projecten waarvan de resultaten meteen voelbaar zijn. Met deze aanpak realiseren we op lange termijn een impact op het milieu en steunen op korte termijn Fairtrade klimaatprojecten in het Zuiden.”