LindaCare – een softwarebedrijf uit Leuven dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling van telemonitoring-oplossingen voor mensen met een chronische aandoening – heeft 1,5 miljoen euro opgehaald om haar product verder te verfijnen en te lanceren in de belangrijkste Europese markten.
De financieringsronde werd geleid door Capricorn Venture Partners. De eerste versie van het LindaCare-product vereenvoudigt het vanop afstand opvolgen van patiënten die lijden aan chronisch hartfalen (CHF) en hartritmestoornissen en hiervoor een implantaat kregen. Dat is een oplossing die wereldwijd zo’n tien miljoen patiënten kan helpen. Een deel van het verzamelde kapitaal zal worden gebruikt om de software-oplossing uit te breiden naar andere aandoeningen, zoals chronische obstructieve longziekten (COPD).
De start-up LindaCare werd opgericht om een antwoord te bieden op de concrete frustraties van een verpleegkundige, Linda. Elke dag opnieuw ondervond zij hoe complex het is om te moeten werken met een grote verscheidenheid aan telemonitoring-systemen (van verschillende leveranciers) voor het opvolgen van haar patiënten. Het maakt het hele proces erg arbeidsintensief, vergroot de kans op fouten, en staat schaalbaarheid in de weg.
“LindaCare vereenvoudigt het telemonitoren, dus op afstand opvolgen, van patiënten”, zegt Shahram Sharif, CEO en oprichter van LindaCare. “Zo kunnen zorgverleners en ziekenhuizen de daaraan gerelateerde kosten verminderen en tegelijkertijd de kwaliteit van de zorg verbeteren en de veiligheid van chronisch zieken garanderen.”
“Het is onze ambitie dé oplossing aan te leveren die alle tele-monitoring-oplossingen van ziekenhuizen en zorgverleners integreert, over alle mogelijke systemen en aandoeningen heen. De investering van Capricorn, net als de eerdere incubatiesteun van iMinds en het Microsoft Innovation Center, stelt ons in staat om die ambitie concreet te realiseren.”
“Dankzij deze financieringsronde kunnen we het vermarkten van onze oplossing aanzienlijk versnellen, wat van cruciaal belang is in deze dynamische markt”, zegt mede-oprichter en Chief Commercial Officer Damien De Greef.