Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) gaat samen met onder meer SD Worx uit Vilvoorde en Scania uit Neder-Over-Heembeek uitzoeken welke administratieve of andere taken vrachtwagenchauffeurs kunnen uitvoeren op trajecten waar de computer het stuur overneemt. Daarbij wordt onder andere gedacht aan het verwerken van leverbevestigingen en taalcursussen.
Volgens het innovatieplatform VIL rijden er binnen de tien jaar zelfrijdende vrachtwagens op onze wegen. Veel studies voorzien volgens het VIL nog wel in een chauffeur, maar die zou op bepaalde trajecten de handen vrij hebben. Met het project value added trucking wordt nu onderzocht en later getest welke concrete taken of cursussen de chauffeur op die momenten zou kunnen uitvoeren.
Daarbij wordt gedacht aan een deel van de facturatie van de transportopdracht, het verwerken van een elektronische leverbevestiging of eventueel het mee dispatchen en plannen. De onderzoekers denken heel breed en gaan nadien filteren op wat mogelijk zinvol en nodig is.
Vervolgens worden de randvoorwaarden in kaart gebracht, zoals welke aanpassingen aan een cabine nodig zijn, welke ict-uitrusting nodig is en of bijscholing gewenst is. Daarna volgen nog praktijktesten in een rijdend voertuig, waarbij de eigenlijke chauffeur op de passagiersstoel de taken uitvoert terwijl een andere chauffeur als bestuurder optreedt.
Er worden ook testen gedaan om te zien of het werk de vermoeidheid beïnvloedt. Het VIL ziet met het project mogelijkheden om de centrale administratie van bedrijven te ontlasten. Bovendien krijgt het beroep vrachtwagenchauffeur met de extra invulling mogelijk een opwaardering. Een eindrapport over het project wordt verwacht in februari 2017.