In de brouwerij van Alken-Maes in Opwijk draait de productie van de bieren van Affligem op volle toeren. De strategische zet van Heineken om van Affligem een wereldmerk te maken is precies één jaar na de introductie op een voorlopig succes uitgedraaid.
Heineken heeft het afgelopen kwartaal 5,4 procent meer bier verkocht. Het bierconcern liet een omzetstijging met 7,5 procent tot 5,5 miljard euro noteren. Dat dankt het aan het succes van duurdere bieren als Desperados, Sol Premium en Affligem bij Europese en Amerikaanse consumenten. Heineken zet niet zomaar in op die speciaalbieren. De traditionele pils staat al langer onder druk, vooral in Europa en de Verenigde Staten. En de winstmarges liggen aanzienlijk hoger.
Affligem, erkend als Vlaams-Brabants streekproduct, is een officieel abdijbier dat sinds 1970 in Opwijk gebrouwen wordt. Jaarlijks vloeit ruim 250.000 hectoliter in vaten en flessen. Het merk werd in 2010 ondergebracht in de portefeuille van Alken-Maes en sinds 2013 uitgerold als global brand voor Heineken. De abdij van Affligem is en blijft eigenaar van het merk.
Drie bieren worden op grote schaal geëxporteerd: Affligem blond, dubbel en tripel. Dat verhaal begon goed een decennium geleden in Frankrijk en kende navolging in tien andere Europese landen. Het voorbije jaar werd Affligem geïntroduceerd in 24 nieuwe landen in Europa. Logo, glas en fles werden in een nieuw kleedje gestopt.
Inmiddels maakte Affligem ook de intrede in de Verenigde Staten. Een volgende markt is Azië. Heineken wil ook speciale varianten als patersvat en cuvée op de exportmarkt droppen. De belangrijkste exportconcurrenten zijn Grimbergen, eveneens van het huis van Alken-Maes, en vooral Leffe van AB InBev.