Brussels Airport in Zaventem verliest de cargovluchten van Ethiopian Airlines. De Afrikaanse luchtvaartmaatschappij verhuist naar de luchthaven in Maastricht. Een beslissing met wel heel zware gevolgen: het vertrek gaat enkele honderden banen kosten. Sommigen spreken van 400 tot 600 jobs.
Op Brussels Airport voert Ethiopian Airlines momenteel vijf vluchten per week uit voor vrachtbedrijf DHL Global Forwarding, naar Dubai, Hongkong en Shanghai. De trafiekrechten die de luchtvaartmaatschappij niet krijgt vanuit Zaventem krijgt ze wel in Maastricht. In Nederland start de maatschappij al vanaf 1 november met negen vluchten per week.
Vijf vluchten per week is goed voor ongeveer 40.000 ton vervoerde vracht op jaarbasis. Dat komt theoretisch overeen met 400 banen. Brussels Airport stelde eerder al dat honderd ton goed is voor één job.
De trafiekrechten van Ethiopian Airlines op Brussels Airport werden de voorbije maanden telkens met een maand verlengd door minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR). Dat had te maken met gekibbel tussen Zaventem en de luchthaven van Luik, die beweerde schade te lijden omdat de Belgische (cargo)maatschappij TNT Airways vanuit Luik op dezelfde bestemmingen vliegt. De gesprekken om ook in november cargovluchten te verzorgen op Brussels Airport liepen nog. Dat maakt het vertrek nog pijnlijker.
Brussels Airport bevestigde via een tweet van CEO Arnaud Feist dat dit honderden banen gaat kosten. Vlaams minister van Mobiliteit en Vlaamse Rand Ben Weyts (N-VA) spreekt van 400 tot 600 jobs. Volgens Weyts ontwikkelt de luchthaven van Zaventem zich als een economische groeipoel in de Vlaamse Rand. Zo vestigen steeds meer bedrijven zich in de onmiddellijke omgeving, ook al hebben ze geen directe link met de luchthaven zelf.
“Van buitenaf wordt die positieve evolutie steeds meer onder druk gezet”, zei Weyts. “Recentelijk eisten enkele Brusselse burgemeesters het inperken van de ochtendvluchten. Nu wordt Zaventem het slachtoffer van een concurrentiestrijd.”