Het kleine Materialise uit Leuven en het grote Adidas uit Herzogenaurach geven samen de aanzet tot een 3D-geprinte zool voor sportschoeisel. Die kan op maat van elke individuele sporter gemaakt worden. Futurecraft is ontworpen voor zowel de topatleet als de recreant. Dit is de eerste stap naar de sportschoen van de toekomst.
Soms zijn de verwachtingen rond 3D-printing te hooggespannen. De kans dat we op korte termijn in Gasthuisberg organen kunnen laten vervangen, is kleiner dan sommigen willen laten verhopen of uitschijnen. Let wel, dit is geen fabeltje. Een 3D-geprinte lever is géén fictie. Maar Materialise zelf schat dat het nog meer dan tien jaar gaat duren.
In afwachting blijven andere innovatieve toepassingen van de band rollen bij het toptechnologiebedrijf. In die mate dat de reputatie de Technologielaan 15 in Leuven soms vooruitloopt. Dat blijkt uit de toenadering van Adidas. De Duitse sportgigant vond 572 kilometer verder in Materialise een partner voor de ontwikkeling van de eerste sportschoen met 3D-geprinte zool. Worldwide.
Grote fabrikanten gingen de voorbije decennia op zoek naar nieuwe materialen voor de zool van een sportschoen. Nike kwam met air (verend effect), Asics met gel (dempend). De technologie van Futurecraft met een 3D-geprinte tussenzool uit koolstofmateriaal is allicht de volgende grote doorbraak. In de spurt tussen Adidas en Nike trok de Duitse sportreus aan het langste eind.
De consument stapt ook straks nog altijd de loopband op in de sportwinkel. Maar met de gegevens die daar opgehaald worden, krijgt hij een schoen met gepersonaliseerde zool, helemaal op maat van zijn voet(afdruk). Door het gebruik van technologie voor voetscanning komen de drukpunten op de juiste plaatsen te liggen. De zool wordt ter plaatse geprint.
Futurecraft is nog maar een prototype maar de voordelen laten zich nu al raden. Meer comfort en minder kans op blessures zijn de voornaamste. Maar de ontwikkelaars maken zich ook sterk dat de sportieve prestaties kunnen worden verbeterd. Een superieure sportschoen is in wording.