De eerste zelfrijdende bus op en rond Brussels Airport in Zaventem is een stapje dichterbij gekomen. Het expertisebureau Ricardo wordt ingeschakeld om de ontwikkeling van het proefproject tot een goed einde te brengen. In 2018 moeten de bussen autonoom kunnen rijden op een parcours rond de luchthaven. Ze vervoeren dan elk uur 250 reizigers aan een gezapige snelheid van 15 tot 20 kilometer per uur.
Het bureau begeleidt Brussels Airport en De Lijn op het vlak van veiligheid, technologie en beheer. “De Lijn heeft veel ervaring met bussen, maar voor zelfrijdende exemplaren moeten we expertise van buitenaf aantrekken. Alleen met een gespecialiseerde partner kunnen we het proefproject in Zaventem vleugels geven”, stelt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) in een persbericht.
De Vlaamse overheid is al langer op zoek naar een project met zelfrijdende voertuigen. De luchthaven in Zaventem leent zich daar wonderwel voor, met veel verkeer op private wegen tussen de parkings, de bedrijven en het hoofdgebouw. Omdat het niet om een openbare weg gaat, is een aanpassing van de wetgeving niet nodig. Die bepaalt dat in elk voertuig een bestuurder aanwezig moet zijn. En een computer is nog altijd geen chauffeur.
De voorbereiding kost 360.000 euro, voor de helft door de luchthaven gedragen. Momenteel wordt een lastenboek voor de constructeur opgemaakt. Tegen volgend voorjaar moet het bestek klaar zijn. Dan kunnen bedrijven zich inschrijven voor de aanbesteding. De opdracht om de bussen te leveren wordt vergund in september 2016.
Als alles volgens plan verloopt, rijden de eerste autonome shuttlebussen in 2018 op de terreinen van Brussels Airport. De klok rond bedienen ze een traject van 5 kilometer tussen de personeelsparking, de parkings in de cargozone en de bedrijven op de luchthaven.