Fabriek vervangt de bouwwerf bij ALHO

alho_heiligenhaus_17Een toenemend aantal klanten vindt in België de weg naar ALHO Systeembouw. Het bedrijf uit Heverlee onderscheidt zich van de klassieke bouwsector niet zozeer door de materialen dan wel door de procédés. De fabriek vervangt de artisanale bouwwerf. Voor utiliteitsgebouwen biedt de geïndustrialiseerde versie meer garantie op kwaliteit. “Alles wat we vandaag kopen, wordt in de fabriek gemaakt. Behalve nieuwbouw. Wij bieden een nieuwe bouwmethode maar ook een geheel nieuwe bouwfilosofie”, zegt salesmanager Peter Luyten.

ALHO Systeembouw vestigde zich in 2006 in Heverlee (Leuven) als Belgische antenne van de gelijknamige Duitse moederonderneming, een industrieel bouwbedrijf. Negen jaar later introduceert het volop een nieuwe bouwmethode op de Belgische markt. Met succes stort ALHO zich op utiliteitsgebouwen zoals scholen, ziekenhuizen, kantoren, rustoorden, kinderdagverblijven en hotels.

Salesmanager Peter Luyten ziet vier redenen waarom steeds meer bouwheren en investeerders met ALHO in zee gaan. “Ten eerste absolute zekerheid over de levertijd. Die is bij ons tot op de kalenderdag nauwkeurig, onafhankelijk van het weer, het seizoen en het bouwverlof. In de klassieke bouw kan de opleveringsdatum voor een school of een hotel maanden tot zelfs een jaar verschuiven. Wij kiezen voor 3D-modulenbouw: stalen prefabvolumes worden geproduceerd in onze eigen fabriek.” Die ligt in de buurt van Keulen en draait met 800 mensen.

“Ten tweede is er de kwaliteit. Door een doorgedreven geïndustrialiseerd bouwprocédé is onze foutenmarge veel kleiner dan in de artisanale bouw. We werken met een vast draaiboek, waarbij kwaliteitzorg een constant karakter heeft en niet afhankelijk is van de aannemer. Het kwaliteitsniveau in de fabriek is gewoon hoger dan op de werf buiten.”

“Een derde reden is de prijs. Bij ons zit alles in één pakket, van design tot build. Gedaan met onverwachte facturen van aannemer of architect. Voor ons gebouw betaal je één prijs, zoals je dat doet voor een auto. De vierde reden is de meest spectaculaire: de gemiddelde bouwduur van bestelling tot ingebruikname is zeven kalendermaanden. Dat is een derde van de klassieke bouw. De klant spaart dus een jaar uit.”