Momenteel kun je bij één op de zes handelaars betalen met de smartphone, een QR-code of zonder de betaalkaart door de gleuf te halen. Dat blijkt uit een rondvraag van Unizo bij 359 ondernemers. “De geesten moeten nog verder rijpen”, zegt Sanderijn Vanleenhove van Unizo. “De helft van de handelaars biedt het niet aan omdat de klant hier niet naar vraagt. Een vijfde is er te weinig vertrouwd mee. Eén op de tien meent dat de kostprijs per transactie te hoog ligt.”
Unizo ziet zeker voordelen in de nieuwe betaalvormen, zoals de snelheid van betaling en het gebruiksgemak. Bovendien kunnen deze vormen van betalen voor een aantal sectoren die vooral veel kleine elektronische betalingen ontvangen ( dagbladhandel, bakkers, … ) een goedkoop en eenvoudig alternatief vormen voor de klassieke betaalterminal. Voor andere sectoren zal het eerder een aanvullende betaalmethode zijn. Hoe dan ook zal het succes van mobiel betalen volgens Unizo in grote mate afhangen van de kost voor de handelaar. Vooral de kostprijs per transactie moet voldoende laag zijn en zou niet hoger mogen zijn dan de kost van een klassieke debetkaartbetaling.
“De eerste vormen van mobiel en contactloos betalen beginnen nu pas echt van de grond te komen”, zegt Vanleenhove. “Veel handelaars kijken nog de kat uit de boom. Gezien de vele voordelen, moet echter een dynamiek op gang gebracht worden die deze vormen van betaling snel doet inburgeren. Een voldoende lage kostprijs voor de handelaar en een ruime en transparante communicatie over deze kostprijs en de voordelen van deze nieuwe vormen van betalen, kunnen een eerste aanzet zijn. Hoe vaker deze vormen van betaling in de winkel te zien zijn, hoe sneller consumenten er op zullen inpikken.”