Onderzoek van Made in Vlaams-Brabant en Cambio Vlaanderen toont dat ondernemingen in Leuven de weg vinden naar autodelen. Dat geldt zowel voor firma’s zonder als mét bedrijfswagens. Hun motivatie? Een alternatief voor de bedrijfswagen bij kleinere organisaties, een aanvulling op de eigen wagenvloot voor de grotere bedrijven.
In Vlaams-Brabant is Cambio actief in Diest en Leuven. In de universiteitsstad telt het 59 professionele gebruikers. “Dat varieert van kleinere organisaties zoals studiebureaus en architecten tot grotere bedrijven en organisaties als Acerta, de Boerenbond, het Kunstencentrum STUK en enkele afdelingen van KU Leuven”, zegt Geert Gisquière, verantwoordelijke van Cambio Vlaanderen. In absolute aantallen is dit slechts een kleinere groep binnen het totaalpakket aan gebruikers in Leuven (1.100 klanten) maar ze vertegenwoordigen vaak wel een grotere groep individuele gebruikers.
“Kleinere organisaties beschouwen het als een alternatief voor de bedrijfswagen. Ze stellen Cambio ter beschikking van hun werknemers in plaats van een bedrijfswagen te kopen voor sporadisch gebruik of de medewerkers te vragen zelf over een auto te beschikken.”
Julie Feyaerts van het bedrijf Wieni uit de Fonteinstraat in Leuven, dat zich toelegt op de ontwikkeling van webapps, besteedt er een blog aan onder de noemer ‘waarom Cambio autodelen een beter alternatief is voor bedrijfswagens’ (https://blog.wieni.be/cambio-alternatief-bedrijfswagen).
“De grotere bedrijven beschouwen ons als een aanvulling op de eigen wagenvloot”, stelt Gisquière. “Ze beschikken over een eigen wagenpark maar af en toe hebben ze een piek in de vraag en komen ze auto’s te kort.”
In beide gevallen wordt de mogelijkheid om Cambio en de trein te combineren sterk geapprecieerd. “Een medewerker die in de regio Gent of Brugge moet zijn, is niet verplicht met de firmawagen vanuit Leuven tot Gent of Brugge te rijden. Hij kan de trein nemen en onderweg wat werken en de krant lezen. In Gent of Brugge kan hij overstappen in een Cambio-wagen.”