Haacht doet het vooral goed in retail

Brouwerij Haacht nv (Boortmeerbeek): bedrijfsreportageBrouwerij Haacht realiseert met de verkoop van haar merken op alle markten samen een lichte stijging van één procent . Dat bleek bij de voorstelling van de jaarresultaten van de Groep Co.Br.Ha. Nettoresultaat van de groep Co.Br.Ha. stijgt met 34 procent van 4,262 miljoen euro in 2013 naar 5,710 miljoen in 2014.

Brouwerij Haacht realiseerde op alle markten samen een groei van één procent in de verkoop van eigen biermerken met belangrijke verschillen per markt en per land. In de Belgische horeca daalde de verkoop van Haacht met 2,7 procent, onder de evolutie van de Belgische horecamarkt (-0,3%). Net zoals in 2013 werd door Haacht in het Belgische retailsegment een substantiële groei (>10%) gerealiseerd. Op een aantal exportmarkten zoals Frankrijk, Engeland en Italië werd een vergelijkbare groei (>10%) behaald.

In 2014 werd door de groep CoBrHa voor een bedrag van 16,7 miljoen geïnvesteerd. Aankoop en inrichting van horecapanden nam 4,3 miljoen euro van het investeringsbudget. Industriële investeringen bij Brouwerij Haacht beliepen 10,3 miljoen en omvatten onder andere een nieuw wijnmagazijn en vernieuwing van de filtratie-afdeling.

Bij Brouwerij Haacht wordt met een bang hart vooruit gekeken: “De komst van de geregistreerde kassa zal in 2015 zorgen dat het aantal uittreders uit de horecasector zal toenemen. Dit zal onze resultaten, die we op deze kernmarkt realiseren, negatief beïnvloeden.”