Exporterende ondernemers hebben problemen met douaneaangifte

DHL Zes op de tien exporterende ondernemers hebben soms problemen met de douane wanneer ze een zending willen aangeven. Dat blijkt uit een rondvraag van Unizo Internationaal in samenwerking met DHL Express bij 422 exporterende bedrijven.

De vertraging die ondernemers oplopen door douanecontroles blijkt het grootste pijnpunt. Ook de onbereikbaarheid van de douane en problemen bij het vaststellen van de invoerrechten brengen ondernemers in de moeilijkheden. Naast tijdverlies hebben problemen met de douaneaangifte voor zes op de tien ondernemers ook financiële gevolgen. De bedragen kunnen hoog oplopen. Voor een kwart van de ondernemers in dat geval gaat het over ruim 100 euro op jaarbasis. Maar evenveel ondernemers spreken van meer dan 1.000 euro per jaar. Eén op de tien exporteurs verliest zelfs ruim 5.000 euro op jaarbasis.

In 2011 al kaartte Unizo deze problematiek al aan. Constructief overleg met de betrokken diensten leidde toen onder meer tot een 24/24u-dienstverlening, meer automatisering en vaste contactpersonen voor klanten. In vergelijking met 2011 is er dus zeker een verbetering, maar helemaal over rozen gaat absoluut nog zeker niet. Unizo kijkt naar de overheid voor oplossingen. “Heel wat procedures en formaliteiten zijn op het lijf geschreven van grote bedrijven, maar niet van KMO’s. In de mondiale wereld van vandaag is het eigenlijk onaanvaardbaar dat je als exporterende KMO bij de douanecontroles tijd en geld moet verliezen”, zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.  Om KMO’s beter te wapenen tegen eventuele douaneproblemen organiseert Unizo op 16 juni in Vilvoorde voor de zesde keer in samenwerking met DHL Express de workshop ‘Transport en douane’. Meer info: www.unizo.be/internationaal