Zestig procent van bouwbedrijven heeft slechte betalers

metserZes op de tien bouwbedrijven hebben last van slechte betalers, dat blijkt uit een enquête van Bouwunie bij 430 Vlaamse bouwondernemers.

Slechts in één op de zes gevallen betwist de klant de factuur tijdig, in de helft van de gevallen betaalt de klant te laat zonder een reden te geven.  De aannemer heeft er dus vaak gewoon het raden naar waarom de betaling niet of niet op tijd gebeurt. De betalingsproblemen zijn de jongste jaren nog groter geworden, blijkt uit de enquête.  Gemiddeld verloren kmo’s uit de bouwsector 12.000 euro. In combinatie met zeer lage winstmarges in de sector zet dit het voorbestaan van bedrijven zwaar onder druk.

Het probleem van laattijdige betalingen of zelfs niet betalingen is de jongste jaren groter geworden, zegt 49% van de ondervraagden.  61% van de ondervraagde bouwbedrijven heeft in 2014 een bedrag moeten afboeken omwille van het niet meer kunnen invorderen van facturen.  Gemiddeld verloren ze hierdoor 12.000 euro.  55% van de bouwbedrijven is al eens of meermaals geconfronteerd met een klant die failliet ging en dus de factuur niet betaalde.  Gemiddeld leden ze hierdoor een verlies van 10.000 euro.  Bij 44% van de ondervraagden veroorzaken het grote aantal of de serieuze omvang van wanbetalingen echte problemen zoals het niet op tijd kunnen betalen van leveranciers, onderaannemers en personeel.

Bouwunie stelt vast dat de bouwsector te weinig gewapend is om een eerlijke strijd met de slechte betaler aan te gaan.  Bouwunie vraagt daarom de wetgever om onrechtvaardige situaties weg te werken en heeft een aantal concrete voorstellen op tafel liggen.  Ze denkt daarbij onder meer aan een wettelijke voorschottenregeling voor overeenkomsten.