Vlaams-Brabanders kopen het meest via e-commerce van alle provincies. 4,1 % van de detailhandel in de provincie verloopt al via het net.
Het was een van de punten die gedeputeerde Marc Florquin uit de interprovinciale studie detailhandel haalde. Hij verwees ook naar het initiatief van de firma DHL die ook wil inspelen op de e-commerce. DHL wil op korte termijn 1.600 afhaalpunten uitbouwen in kranten- en buurtwinkels en zo meteen bpost en Kiala overtreffen.
“Dat zal zeker de relatieve kosten van de zelfstandigen verhogen. Zij zijn nochtans unieke spelers in onze gemeentelijke en stedelijke handelskernen”, zegt Florquin.
En dan staat het onlinewinkel bij ons nog waarschijnlijk nog maar in zijn kinderschoenen. “In Nederland dalen de bestedingen in detailhandel al jaren”, zegt de Nederlandse professor Frank Quix “We zien bij ons in Nederland ook een grotere afvloeiing naar online. Uit een recent onderzoek in de provincie Utrecht bleek dat al zestien procent van de aankopen voor niet dagelijkse producten er al via het internet gebeurt.”
Nancy Van Espen, regiodirecteur Vlaams-Brabant en Brussel van Unizo, ziet het belang van online winkelen al langer: “Veel handelaars denken na over hoe ze in combinatie met hun winkel ook op het internet actief kunnen zijn. We moeten dat proces nog versnellen.”