Eventonline neemt Semindex over

eventDe online evenementengids Eventonline neemt zijn belangrijkste concurrent Semindex over. Hiermee verdwijnt een begrip uit de MICE-industrie. Door de overname verstevigt Eventonline zijn leiderspositie op de markt aanzienlijk.

Semindex werd in 1978 opgericht en gold decennialang als de belangrijkste gids voor al wie een vergadering, seminarie, congres of zakelijk evenement wil organiseren.

Eventonline startte al in 2005 met een online evenementengids. Dat was lang voor de anderen in de sector met digitalisering bezig waren.

“Toen ik destijds met mijn project klanten probeerde te overtuigen om op Eventonline.be te adverteren, was er weinig geloof dat ik zou slagen”, zegt Erik Wood, managing director van Eventonline. “Ik kreeg overal te horen dat er in de sector maar één referentie was: Semindex, de papieren gids. Toch bleef ik samen met mijn zakenpartner Olivier Wauters altijd rotsvast geloven dat digitaal de enige toekomst was.”

Tien jaar later is Eventonline uitgegroeid tot de absolute marktleider in de MICE-industrie. Eventonline werkt uitsluitend online en telt vandaag achthonderd adverteerders.

Naast Eventonline richtte Wood en Wauters ook nog ander een platform op: Venues Online. Het is een online evenementengids die zich specifiek tot de B-2-B-markt richt. Begin dit jaar lanceerde Eventonline ook nog MICE Magazine, een gratis online magazine dat alle nieuws uit de meeting en eventsector bundelt. Daarmee leveren Wood en Wauters een totaalaanbod voor de sector dat door geen enkele andere speler op de markt geëvenaard wordt.

“Semindex is een belangrijke aanwinst voor ons,” zegt Erik Wood. “Onze doelgroepen zijn dezelfde: managementassistenten, bedrijfsleiders, professionals in de evenementen- en seminariebranche, marketing- en communicatieverantwoordelijken en eventplanners.”

Voorlopig blijft Semindex nog online maar het portaal zal in de loop van 2015 wel verdwijnen. Met de overname van Semindex bereiken Eventonline, Venues Online en MICE Magazine dagelijks samen ruim tweeduizend bezoekers die op zoek zijn naar relevante informatie in de MICE-sector.

“Voor Concentra past het product Semindex niet meer in de strategische herschikking van haar kernportfolio”, zegt Marc Vangeel, CEO van Concentra.