Brouwerij Wolf uit Aarschot zet als eerste brouwerij haar merknaam ‘Wolf’ in brailleschrift op de voet van een bierglas. De leden van VeBeS, de vereniging voor blinden en slechtzienden, juichen het initiatief toe.
“We waren al een tijd bezig met de ontwikkeling van ons glas. Als je als kleine brouwerij zo’n investering doet, dan denk je daar echt wel over na”, zegt Bart Mayssael van Brouwerij Wolf. “Onze stijl is heel eenvoudig en dus wilden we ook niet te ver gaan in de vorm van het glas, het moest sober blijven. In de voet van het glas staat ‘Wolf’ gestempeld. Door daar naar te kijken, kwamen we op het idee om onze merknaam ook in braille op het glas te zetten. Wij vonden het wel fijn voor de blinde en slechtzienden, maar wilden het ook bij hen aftoetsen. We gingen daarom polsen bij de brailleliga en bij een kennis die les geeft in een school voor slechtzienden. Zij vonden het ook een goed idee.”
Daarna namen de brouwers het plan door met de fabricant van de glazen. “Ook dat is niet zo evident, het moest immers technisch haalbaar zijn”, zegt Mayssael. “Na enkele testen, lukte het. Alle reacties waren positief.”
“Wolf heeft wat ons betreft een primeur te pakken, en daar zijn we hen heel dankbaar voor”, zegt Dany Putteman van VeBeS, de vereniging van blinden en slechtzienden. Enkele mensen van die vereniging mochten de Wolf proeven in het nieuwe glas met braille opschrift. “Een voorbeeld voor universal design”, vindt Ann Heeren.
“Het is jammer dat niet meer internationale merken aan ons denken bij het ontwerp van gebruiksvoorwerpen. Kleine aanpassingen, zoals braille opschriften, maken voor blinden en slechtzienden een groot verschil”, zegt Putteman.
Liefhebbers van Wolf bier en het glas kunnen terecht bij de betere drankenhandel of op de webshop van de brouwerij. www.brouwerijwolf.be