thumbnail_P1080960

Toyota Van Dorpe rijdt Green Tour Rally met wagen op waterstof

OUDENAARDE – Op zaterdag 10 oktober, vindt de Green Tour Rally plaats i.s.w. met Kiwanis Oudenaarde. De Green Tour is een rally 100 % voorbehouden aan elektrische wagens. Frank Van Dorpe, zaakvoerder van Toyota Van Dorpe uit Oudenaarde, neemt als enige deel met een wagen op basis van waterstof. “De Toyota Mirai is 100% visionair met 0% uitstoot”, klinkt het.

Op zondag 11 oktober vind de jaarlijkse Aarova Rally in Oudenaarde plaats. Om van deze 6de editie een memorabel event te maken, heeft de organisatie van SuperStage beslist dit jaar nog een stapje verder te gaan. Planet 22 is het duurzaamheids- en mobiliteitsplan van Club SuperStage. Zo werd in Oudenaarde al een rallybos aangeplant, wordt de afvalstroom nog beter onder controle gehouden door elke bezoeker een eigen bio afbreekbaar afvalzakje te bezorgen, werd blik verboden,… Op zaterdag 10 oktober, de dag voor de eigenlijke rally, wordt bovendien voor de eerste keer de Green Tour Rally georganiseerd waarin enkel 100% elektrische wagens zullen rijden.

Frank Van Dorpe van Toyota Van Dorpe gaat nog een stapje verder en neemt als enige deel met een wagen op basis van waterstof. “Toyota is altijd pionier geweest met hybride wagens en nog steeds koploper in de ontwikkeling van auto’s op waterstof. Zelf verdelen we deze wagen niet, maar ik heb toch een Toyota Mirai op de kop weten tikken om deel te nemen aan deze rally.”

Eind dit jaar wordt de tweede generatie van de Toyota Mirai gepresenteerd. Op dit moment is hij nog niet beschikbaar in Europa.

Waterstofwagens vs. elektrische wagens

Waterstofwagens bieden heel wat voordelen ten opzichte van elektrische wagens volgens Van Dorpe: “De Toyota Mirai heeft een actieradius van 650 km. Dat is vergelijkbaar met de meeste benzine of dieselwagens. Bovendien kan je zo’n waterstofwagen op zeer korte tijd tanken. Elektrische auto’s moeten daarentegen lang laden aan de stekker, hebben een kleinere actieradius en de capaciteit van de batterij gaat heel snel achteruit.”

“Het probleem in België is dat er nog geen tankstations voor waterstof in het hele land te vinden zijn. Dit terwijl waterstof veel makkelijker op te slaan is dan elektriciteit”, meent Van Dorpe. “De overheid promoot volop elektrische wagens, maar een elektrische wagen is slechts zo proper als de elektriciteit die erin zit. Bovendien is ons elektriciteitsnet helemaal niet aangepast. Mocht 10 procent van de bevolking elektrisch gaan rijden, zouden we al met een elektriciteitstekort kampen.”

“Om waterstof te maken is ook elektriciteit nodig, maar uiteraard veel minder. Doordat de waterstof zich in de wagen vermengt met zuurstof wordt uiteindelijk de nodige elektriciteit geproduceerd om de auto aan te drijven. Het enige wat uit de wagen komt is waterdamp.”

Toyota Van Dorpe is al 47 jaar actief in Oudenaarde en telt zo’n 12 medewerkers. Het bedrijf zet sterk in op duurzaamheid met onder andere zonnepanelen op het dak, het sorteren van afvalstromen en de verkoop van hybride wagens.